Social media zijn tegenwoordig onmisbaar communicatiemiddelen, helemaal voor de kleine ondernemer. Het is daarom hoog tijd om te gaan doen social media marketing. Volgens diverse onderzoeken kijken we in 2019 namelijk meer online dan op tv. Ook gaan we steeds meer kopen op social media. In dit blog geeft Lupshosting de beste startup-tips om met behulp van een gericht social media plan de bezoekersaantallen voor uw site of shop een boost te geven.

Wat is social media marketing?

Social media marketing (SMM) is een marketingtechniek waarbij u sociale media inzet met als doel bepaalde marketing- (communicatie-) doelstellingen te realiseren. SMM is een interactieve vorm van marketing gericht op het aangaan van een dialoog met klanten en prospects.

Social media-kanalen

De meest bekende social media zijn: Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Google+ en LinkedIn. Het zijn de eerste kanalen waarop u uw social media-campagne kunt gaan richten. Maar u hoeft ze uiteraard niet allemaal in te zetten. Welke kanalen u kiest, hangt van waar uw kopers zich bevinden. Bestaat uw doelgroep uit fervente Twitteraars, kies dan voor Twitter als eerste kanaal voor uw social marketing-strategie. Met name Facebook en Instragram worden steeds vaker gebruikt als verkoopkanaal.

Waarom social media marketing?

Er zijn twee basisredenen om aan social media marketing te gaan doen. De eerste en belangrijkste: uw klantenkring leent zich ervoor. Uw product of dienst is gericht op consumenten en is liefst ook fotogeniek. Berichten plaatsen op social media is dan een uitstekende manier om in gesprek te komen met uw doelgroep. De tweede reden voor een social media-plan is dat de traffic op social media extra bezoekers op uw website of webshop genereert waardoor uw site of shop verder bovenaan in Google komt te staan.

Tips voor berichten

Voor welke social media u ook kiest, hier volgen een aantal basistips voor het plaatsen van berichten. #1. Plaats een bericht met hierop een link naar uw website. De bezoekers van de social media zullen rechtstreeks naar uw website gaan. #2. Maak een aparte, openbare, bedrijvenpagina aan, in plaats van te communiceren vanuit een persoonsprofiel. #3. Vraag via de sociale media om recensies en klantbeoordelingen #4. Communiceer persoonlijk en authentiek. Vermijd geforceerde reclame.

Vraag nu meer informatie en tips op maat

Social media kunnen aan uw website worden gekoppeld met behulp van icoontjes of een livefeed. Wilt u meer informatie over de mogelijkheden op uw website. Vul ons contactformulier in of stel nu uw vraag via Livechat rechtsonder elke pagina, of via onze ticketservice.